Spørgeskema undersøgelse

I forbindelse med øget digitalisering og muligheden for videokonsultationer blev der gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt patienter i klinikken i uge 4 og 5.

Resultat fra spørgeskemaundersøgelse

Undersøgelsen havde til formål at afdække patienternes erfaringer, holdninger og forventninger til brugen af videokonsultationer samt anvendelsen af appen ”Min Læge”.
21 patienter havde valgt at deltage i undersøgelsen.

Erfaring med videokonsultation

23 procent af de adspurgte havde prøvet en videokonsultation. Oplevelserne med videokonsultationer var blandede. Nogle fandt det fungerede fint, mens andre oplevede tekniske udfordringer eller følte, at formatet var stressende. Enkelte bemærkede dog, at det kunne være en fordel ved sygdom, hvor fysisk fremmøde er besværligt.

Brug af appen ”Min Læge”

Over halvdelen af de adspurgte svarede at de havde appen ”Min Læge” og havde brugt den. De mest anvendte funktioner i appen var fornyelse af medicin, tjek af tider, se egne prøvesvar, se egne henvisninger samt kommunikation med klinikken.

Egnede konsultationstyper til video

Patienterne havde forskellige holdninger til, hvilke konsultationer der kunne foregå via video i stedet for telefon eller fysisk fremmøde. Flere nævnte prøvesvar og opfølgende samtaler som oplagte muligheder. Andre pegede på mistanke om smitsomme sygdomme eller konsultationer, hvor lægen kun behøver at se en overfladisk fysisk tilstand, såsom udslet. Enkelte udtrykte tvivl om anvendeligheden af videokonsultation, mens andre mente, at en stor del af konsultationerne kunne afvikles digitalt.

Samtaleemner velegnede til video

På spørgsmålet om, hvilke ting patienterne ville kunne tale med deres læge om via video, var svarene varierende. Flere mente, at næsten alt kunne foregå digitalt, herunder psykiske problemstillinger, medicinhåndtering, generelle forespørgsler og receptfornyelser. Nogle nævnte specifikt, at videokonsultation ville være relevant for samtaler, der ikke kræver fysiske målinger eller undersøgelser.

Fordele ved videokonsultation

Patienterne identificerede flere fordele ved videokonsultation. Tidsbesparelse var en af de mest nævnte fordele, da videokonsultationer kan reducere ventetid og transportbehov. Mange fandt det fordelagtigt, at man kunne blive hjemme, især hvis man var syg eller havde svært ved at transportere sig. Andre fremhævede, at det kunne give større fleksibilitet og bedre mulighed for kontakt med lægen. Nogle var dog opmærksomme på, at den personlige kontakt kunne mangle i videokonsultationer.

Konklusion

Undersøgelsen viser, at der er interesse for videokonsultationer blandt patienterne, men også en vis skepsis. Nogle oplever tekniske udfordringer eller føler sig usikre på formatet mens andre ser store fordele i form af tidsbesparelse, fleksibilitet og øget tilgængelighed. Appen ”Min Læge” anvendes af en del patienter, primært til medicinfornyelse og tidsbestilling. Samlet set peger svarene på, at videokonsultationer kan være et værdifuldt supplement til fysisk fremmøde, særligt i situationer hvor det ikke er nødvendigt med en fysisk undersøgelse.

Opdateret